Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Επιστημονικές Εργασίες

Όλα τα προγράμματα σπουδών των Ελληνικών ΑΕΙ, στο τελευταία έτος, δίνουν στον φοιτητή την δυνατότητα εκπόνησης μιας εργασίας, αντί της παρακολούθησης κάποιου μαθήματος.
Ετσι ο φοιτητής έχει την δυνατότητα, αν το επιθυμεί, να επιλέξει την εκπόνηση μιας εργασίας σε κάποιο θέμα σχετικό με τα επιστημονικά ή/και επαγγελματικά του ενδιαφέροντα.
Οι περιπτώσεις είναι τρεις.
Αυτή που συνήθως λέμε Διπλωματική Εργασία και εκπονείται στα πλαίσια των προπτυχιακών σπουδών. Σοβαρή εργασία, συνήθως βιβλιογραφική, συγκεντρώνει δηλαδή όλη την γνώση πάνω στο θέμα της.
Μεταπτυχιακή εργασία, που εκπονείται στα πλαίσια μεταπτυχιακών σπουδών,  και διαρκεί περίπου ένα χρόνο. Πολύ πιο σοβαρή εργασία και συνήθως, εκτός από την καταγραφή της υπάρχουσας γνώσης προσθέτει και νέα.
Οι Διδακτορικές Διατριβές. Η εκπόνησή τους διαρκεί χρόνια, από τρία και πάνω, και, εκτός από το ότι συγκεντρώνουν όλη την γνώση στο θέμα, προσθέτουν επίσης, υποχρεωτικά, και νέα γνώση πάνω σε αυτό.
Ολες εκπονούνται υπό την επίβλεψη μελών ΔΕΠ, ή επιτροπών και παρουσιάζονται Δημόσια και εγκρίνονται, ανάλογα, κατά περίπτωση, πάλι από μέλη ΔΕΠ.
Πριν διατυπώσω την πρότασή μου κάποιες διευκρινήσεις.

Οι εργασίες αυτές δεν είναι μελέτες. Είναι άλλο πράγμα, θα έλεγα γνώση. Οι μελέτες εκπονούνται από επαγγελματίες, που έχουν τις προϋποθέσεις, και πάνω τους βασίζονται αποφάσεις και έργα.
Δεν είναι αυτό το πράγμα, ούτε το υποκαθιστά.
Ο βασικός και κύριος σκοπός αυτών των εργασιών είναι η εκπαίδευση. Μέσα στα πλαίσια της εκπαίδευσης είναι και το ‘δέσιμο’ της γνώσης αυτής με προβλήματα του τόπου. Επαναλαμβάνω το δεύτερο δεν είναι το κύριο είναι αυτό όμως που ανοίγει την πόρτα για κάποιες δυνατότητες που θα μπορούσε ο Δήμος να αξιοποιήσει.
Παράδειγμα.
Εστω κάποιος φοιτητής έχει ενδιαφέρον, στα πλαίσια των σπουδών του,  να εκπονήσει μια εργασία για το έργο, την ζωή, την εποχή, την πολιτική, για ένα πρόσωπο σύγχρονο του Εμ. Ρέπουλη.
Μια ‘εκδήλωση ενδιαφέροντος’ από τον Δήμο πιθανόν  να κατέληγε στην επιλογή ως προσώπου της μελέτης, τον Εμ. Ρέπουλη.
Ως ενδιαφέρον εννοώ κάποια λίγα, πολύ λίγα χρήματα, για επισκέψεις στο Κρανίδι, για γνωριμία με την γενέτειρα, επαφή με ανθρώπους που ενδεχομένως έχουν ανέκδοτες πληροφορίες και στοιχεία, διάθεση στοιχείων που πιθανόν έχει ο Δήμος ή/και ιδιώτες, κ.α.
Το αποτέλεσμα μια τέτοιας δουλειάς θα είναι να έχουμε κάπου μαζεμένα και επεξεργασμένα, όλα αυτά τα στοιχεία.
Να θυμόμαστε βέβαια πάντα ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μελετητή, με ικανοποιητική αμοιβή, αλλά με φοιτητή που προσπαθεί να πάρει το πτυχίο του ή το Μεταπτυχιακό του Δίπλωμα. Και να δει τι θα κάνει με το μέλλον του στις σημερινές συνθήκες.
Αν όμως συμβεί ή/και μεθοδευθεί ο φοιτητής αυτός να είναι δικό μας παιδί, τότε το κέρδος είναι πολλαπλάσιο και πολλαπλό. Γιατί, το παιδί αυτό, ως πτυχιούχος πλέον το πιθανότερο είναι να ασχοληθεί και μετά με το θέμα.
Και επί πλέον το ή τα μέλη ΔΕΠ που ασχολήθηκαν με την εκπόνηση ή/και την έγκριση της εργασίας θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον Δήμο για κάτι παραπέρα, μια εκδήλωση, μια έκδοση, ….
Ανάλογα θα μπορούσαν να γίνουν και για την ενότητα Σπήλαιο Φράγκθι - Μάσσης.
Σίγουρα θετικότατη ενέργεια η δημιουργία μουσείου αλλά μια βιβλιοθήκη με όλη την σχετική βιβλιογραφία θεωρώ ότι είναι απαραίτητη. Δεν εννοώ ό,τι έγραψαν όσοι ασχολήθηκαν με τις ανασκαφές, τότε. Εννοώ αυτά αλλά και ό,τι έγραψαν άλλοι ερευνητές, πως αυτοί ‘είδαν’ τα όποια ευρήματα και την σχετική έρευνα, πως τα συνέδεσαν με άλλα παρόμοια κ.α.
Εχοντας στην διάθεσή του ο Δήμος το Σπήλαιο, το Μουσείο του και μια Βιβλιοθήκη μπορεί να προσπαθεί για επιστημονικές πλέον συνεργασίες. Με ό,τι αυτό σημαίνει.
Ανάλογα υποθέτω θα μπορούσαν να γραφούν για θέματα Τουρισμού, Γεωργίας, Κτηνοτροφίας, …. Δεν γνωρίζω τα θέματα για να γράψω περισσότερα. Σίγουρα όμως υπάρχουν άνθρωποι με γνώση και εμπειρία στα θέματα αυτά.
Και πιστεύω ότι η όποια γνώση προκύψει από τέτοιες εργασίες θα αποτελεί σημαντική βοήθεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου