Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

Δημιουργία Γενεαλογικών Δένδρων


Συμφωνώ απόλυτα με την προοπτική να δημιουργηθεί το Γενεαλογικό Δένδρο της Επαρχίας. Είναι χρήσιμο και απαραίτητο, πολλαπλά.
Εχοντας, εδώ και πολλά χρόνια, δημιουργήσει γενεαλογικό δένδρο με πάνω από 1500 άτομα για τα Δίδυμα θα ήθελα να καταθέσω την εμπειρία μου ελπίζοντας ότι θα είναι χρήσιμη σε όποιον σχεδιάσει ένα τέτοιο έργο.



  1. Η δραστηριότητα αυτή είναι πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό. Εχουν δε δημιουργηθεί και σχετικές εταιρείες που σε βοηθάνε να βρεις τις ρίζες σου.
  2. Τα σχετικά προγράμματα πάρα πολλά. Εχουν δε καθιερωθεί και πρότυπα αρχείων που σου επιτρέπουν να διαβάζεις το ίδιο αρχείο με πολλά διαφορετικά προγράμματα. Τα περισσότερα από αυτά προσφέρονται δωρεάν. Πολλά δε προσφέρουν και δωρεάν φιλοξενία.
  3. Τα περισσότερα από τα δένδρα αυτά λειτουργούν, περίπου, ως εξής: Ξεκινάς με ένα πρόσωπο. Στην συνέχεια το πρόγραμμα σου δίνει την δυνατότητα, για το πρόσωπο αυτό, να προσθέσεις, πατέρα, μητέρα, παιδί, αδελφό. Αφού προσθέσεις το δεύτερο άτομο έχεις την δυνατότητα να φέρεις στην οθόνη, ως κεντρικό πρόσωπο, όποιο θέλεις. Και στο πρόσωπο που έχεις φέρει ως κεντρικό στην οθόνη, με ένα κλίκ, μπορείς να προσθέσεις, πάλι, γονείς, παιδιά αδέλφια. Και με σειρά ηλικίας. Και συνεχίζεις με τον ίδιο τρόπο.
  4. Στην αρχή προχωράς εύκολα και ευχάριστα. Όμως γρήγορα, όταν περίπου πιάσεις τα 100 πρόσωπα, αρχίζουν οι δυσκολίες.  Πρώτον ξεχνάς. Δεύτερο έχουν τελειώσει οι γνώσεις σου. Και αρχίζεις να θες βοήθεια. Σε αυτή την φάση την βρίσκεις εύκολα και, κυρίως, την καταλαβαίνεις εύκολα. Είσαι στο σόϊ σου.
  5. Αλλά και πάλι χάνεσαι. Οι Μπροδημαίοι στα Δίδυμα, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των παλαιοτέρων υπάρχουν για 7-8 γενιές. Στην πορεία έχουν ‘χωριστεί’ σε υποοικογένειες. Μπροδημαίοι, Μπροδημαίοι-Κολουτσαίοι, Μπροδημαίοι-Ντεγκλαίοι, Μπροδημαίοι στο Ηλιόκαστρο, κλπ. Και στο Ηλιόκαστρο έχει παντρευτεί κόρη Μπροδήμα, πριν 4-5  γενιές, που σημαίνει υπάρχει το σόϊ αλλά όχι το επώνυμο! Και άντε να βγάλεις άκρη.
  6. Και άντε το τελειώνεις αυτό. Περνάς τώρα στο άλλο σόϊ, από την μητέρα. Εφερα κεντρικό πρόσωπο τον πατέρα μου, Μπροδήμας Νικόλαος του Ιωάννου. Πρόσθεσα σύζυγο, Αντωνοπούλου Ελευθερία του Αναστασίου, έκανα την ‘γέφυρα’  δηλαδή. Κεντρικό πρόσωπο η Ελευθερία τώρα και πρόσθεση γονιών, Αντωνόπουλος Αναστάσιος του Γεωργίου και Αργύρη Ευγενία.
  7. Κεντρικό πρόσωπο στην συνέχεια ο Αν. Αντωνόπουλος, προσθήκη γονιών, αδελφών, παιδιών και αρχίζει το χτίσιμο του Αντωνοπουλαίικου. Αμ δε! Αντωνοπουλαίοι – Καρασουλαίοι, Αντωνοπουλαίοι-Χαλαγιανναίοι, Αντωνοπουλαίοι-Σολομαίοι, Αντωνοπουλαίοι-Σέρτηδες, Αντωνοπουλαίοι που έγιναν Παπαντωναίοι, …… Χάθηκα. Θα συνεχίσω όμως.
  8. Μετά από τους Μπροδημαίους και τους Αντωνοπουλαίους είπα να ασχοληθώ με Σερεταίους – Οικονομοπουλαίους, τις μεγαλύτερες αριθμητικά οικογένειες των Διδύμων.
  9. Ξεκίνησα με Οικονομοπουλαίους. Υποοικογένειες δύο. Οι Τζεκαίοι και η άλλη, μέλη της ο Φάνης και ο Χρίστος ο γιατρός. Πήρα τους Τζεκαίους με πρώτο τον Ιωάννη Οικονομόπουλο. Παιδιά κάπου 11-12. Αν βάλεις τώρα τον Ιωάννη με τα παιδιά, νύφες και γαμπρούς, πιάνεις τους 30. Αν περάσεις στην επόμενη γενιά, στα εγγόνια με νύφες και γαμπρούς, πιάνεις τους 150! Σταμάτησα. Ας το κάνει κάποιος Οικονομόπουλος.
  10. Οι σημερινοί κάτοικοι στα Δίδυμα είναι κάπου 2.000. Από χέρι επομένως 2.000 πρόσωπα στο δένδρο. Οι σημερινοί όμως κάτοικοι είναι γύρο στις τρεις γενιές. Για να φτιάξεις δένδρο θα πας άλλες τόσες πίσω, τουλάχιστον. Αν σε αυτούς προσθέσεις και τα ονόματα που χάθηκαν (*) και τα ονόματα που πήγαν στην Αμερική και έμειναν εκεί (**), πιάνεις τα 5.000 πρόσωπα, μόνο για τα Δίδυμα.
  11. Ας περάσουμε στην Ερμιόνη τώρα. Βρίσκουμε δυό – τρεις γάμους μεταξύ προσώπων από Δίδυμα – Ερμιόνη και αρχίζουμε το χτίσιμο του δένδρου, ως συνέχεια αυτού των Διδύμων. Η Ερμιόνη έχει κάπου 3.500. Τρεις γενιές πίσω πιάνουμε τις 7.000 εγγραφές. Και αν βάλουμε και εδώ ονόματα που χάθηκαν και μετανάστες, πιάνουμε τις 10.000 πρόσωπα.
  12. Αν συνεχίσουμε τώρα στο Κρανίδι με την ίδια λογική θέλουμε άλλες 15.000 εγγραφές, ήδη για όλη την Επαρχία πιάσαμε τις 50.000 εγγραφές. Αν δε βάλουμε Υδρα και Σπέτσες, πιάνουμε 70.000-80.000.
  13. Αρα μιλάμε για ένα σύστημα που να μπορεί να διαχειρισθεί 100.000 έγγραφές (έτσι λένε τα πρόσωπα) και κάθε εγγραφή να έχει 10-20 πεδία, έτσι λένε τα στοιχεία του κάθε προσώπου, της κάθε εγγραφής.
  14. Η διαχείριση τέτοιου όγκου πληροφορίας απαιτεί άλλα προγράμματα από αυτά που προσφέρονται δωρεάν και μηχανές με άλλη υπολογιστική ισχύ.
  15. Απαγορευτικό; ΟΧΙ, με απόλυτη βεβαιότητα.
  16. Πριν δυό χρόνια περίπου ο Φάρος Ποντίων Πατρών, το Σωματείο των Ποντίων της Πάτρας, προσπάθησε να φτιάξει το Γενεαλογικό Δένδρο των Ποντίων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Πάνω από 2.000.000 (δύο εκατομμύρια) πρόσωπα.
  17. Απευθύνθηκε στο τμήμα Η/Υ του Πανεπιστημίου Πατρών και πιο συγκεκριμένα στον Πρόεδρο του Τμήματος Καθηγητή Θανάση Τσακαλίδη. Οχι απλά Πόντιο, ΚΑΡΑΠΟΝΤΙΟ. Για τους Πόντιους ένα τέτοιο δένδρο έχει και μια επί πλέον χρησιμότητα. Ακόμη και σήμερα, κάπου έναν αιώνα μετά τον ξεριζωμό τους, υπάρχουν οικογένειες Ποντίων που δεν έχουν ‘σμίξει’, που έχουν αγνοούμενα μέλη. Και ένα τέτοιο δένδρο θα ήταν πολλαπλά χρήσιμο στις προσπάθειες που ακόμη και σήμερα καταβάλουν προκειμένου να εντοπίσουν χαμένους.
  18. Το πρόγραμμα δεν υλοποιήθηκε για λόγους που δεν ενδιαφέρουν εδώ. Πάντως ΟΧΙ για τεχνικούς λόγους.
  19. Τα συμπεράσματα από τις δυό-τρεις συναντήσεις που έγιναν. Πρώτο: Τεχνικό πρόβλημα δεν υπάρχει. Η τεχνολογία, και στο λογισμικό και στο υλικό, υπάρχει. Δεύτερο: Το όλο σύστημα δεν είναι στατικό, είναι δυναμικό. Απαιτεί δηλαδή διαρκή ενημέρωση. Θάνατοι, Γεννήσεις, Γάμοι, Βαπτίσεις, …. Τρίτο: Απαιτεί πολλά σημεία ενημέρωσης. Π.χ. σε κάθε χωριό πρέπει να υπάρχει μια ολιγομελής ομάδα που θα ενημερώνει το σύστημα με τις οικογένειες και τα πρόσωπα στο χωριό. Τέταρτο: Το πρόγραμμα θα πρέπει να έχει την δυνατότητα να συνδέει τα επί μέρους δένδρα, με σωστό τρόπο. Σωστός τρόπος σημαίνει ένα πρόσωπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα χωριό αλλά παντρεύτηκε και δημιούργησε οικογένεια σε ένα άλλο πρέπει να το εντοπίσεις. Διαφορετικά θα το έχεις καταγεγραμμένο στα δένδρα και των δύο χωριών, θα έχεις διπλοεγγραφή δηλαδή. Και τότε δεν μιλάμε για Γενεαλογικό δένδρο αλλά για εκλογικό κατάλογο, άλλων εποχών!
  20. Αυτό που εμείς λέμε να κάνουμε είναι μια μικρογραφία αυτού που προσπάθησαν οι Πόντιοι, άρα απόλυτα εφικτό.
Από όλα τα παραπάνω, που έγραψα αναλυτικά και ίσως κουραστικά, προκύπτουν και κάποιες πρώτες ιδέες, σχετικά με την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος. Θα ήθελα να τις καταθέσω πιστεύοντας ότι θα προκαλέσω διάλογο με την διατύπωση και άλλων ιδεών.
Πρώτο: Χρειάζεται ένας σχεδιασμός, κεντρικός, για την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος. Και κεντρική διαχείριση.
Δεύτερο: Πρέπει να έχουμε πρόγραμμα δικό μας και όχι κάποιο έτοιμο από την αγορά. Κάτι τέτοιο επιτρέπει παρεμβάσεις για να καλυφθούν ιδιαιτερότητες της περιοχής μας. Εστω π.χ. μια οικογένεια που ήρθε στα μέρη μας για δουλειά. Την καταγράφεις ή όχι;  Για μένα, ναι. Αλλά πως; Άλλη περίπτωση μια οικογένεια που ήρθε με παιδιά στα μέρη μας και υπάρχει το ενδεχόμενο αν βρει κάπου αλλού δουλειά να σηκωθεί να φύγει και άλλη περίπτωση ενός ζευγαριού που ήρθε στα μέρη μας, έκανε παιδιά και εγγόνια εδώ, έριξε ρίζες δηλαδή. Και πως τους καταγράφεις; Ως ξεχωριστούς κλάδους που ξεκινούν από την ρίζα του δένδρου ή προσπαθείς να φτάσεις στην οικογένειά τους με διαδοχικές ‘γέφυρες’; Αυτά και άλλα προβλήματα θα προκύψουν στην πράξη και το πρόγραμμα θα πρέπει να είναι σε θέση να τα καλύπτει. Για αυτό πρέπει να είναι δικό μας, όχι αγορασμένο.
Τρίτο: Πρέπει να δημιουργηθούν ολιγομελείς ομάδες σε κάθε χωριό που θα έχουν την ευθύνη για το δένδρο κάθε χωριού. Και οι οποίες θα υπόκεινται σε έναν κεντρικό συντονισμό για να έχουμε αποτέλεσμα.
Σταματώ εδώ, πιστεύοντας ότι έγραψα αρκετά για να προκληθεί διάλογος. Καλά να είμαστε.
Με μια πρόταση.
Ας ξεκινήσει ο καθένας μας να φτιάξει το οικογενειακό δένδρο των οικογενειών των γονιών του. Μόνος ή με κάποια ξαδέλφια. Με κρασί ή με καφέ. Πιστέψτε με θα είναι πραγματική απόλαυση. Το τι ιστορίες θα ακουστούν, δεν λέγετε!
Θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο αν βρισκόταν κάποιος και έθετε τις προδιαγραφές, απλά, όχι πολύπλοκα, έτσι ώστε κάποτε, αν προχωρήσουν τα άλλα, η δουλειά αυτή να είναι αξιοποιήσιμη.
(*) Για τα Δίδυμα υπάρχει ένας κατάλογος με επώνυμα που υπήρχαν στο χωριό και σήμερα δεν υπάρχουν. Τον έχω δημιουργήσει από τα γραπτά του Δημητρίου Γ. Μπάρδη, Νικολάου Ι. Μπροδήμα και από μια σειρά παλαιών συμβολαίων. Τα επώνυμα Ζεστούλης, Καλής, Γιάννου, Παπασωτηρίου κ.α. σήμερα δεν υπάρχουν στα Δίδυμα. Ηταν όμως οικογένειες που συνεχίζουν αλλού και είχαν σημαντική παρουσία στα Δίδυμα για πολλές γενιές. Όλα αυτά τα στοιχεία κάποια στιγμή θα τα αναρτήσω. Προτρέχοντας μια παρατήρηση. Μέσα σε έναν αιώνα περίπου έχουν ‘φύγει’ από τα Δίδυμα κάπου 50 επώνυμα. Ο πληθυσμός όμως ή μένει σταθερός, ή αυξάνει! Γιατί;
Δυό παραδείγματα: Το επώνυμο Λαλούσης, στα χρόνια μου, ήταν πολύ διαδεδομένο στα Δίδυμα. Σήμερα η προοπτική ύπαρξής του στα Δίδυμα εξαρτάται από ένα πρόσωπο. Τον Κωνσταντίνο Αναργύρου Λαλούση. Γυιό του Νάργου, εγγόνι του μπαρμπα-Ντίνου. Οι απόγονοι του μπαρμπα-Γιώργη ζουν  στην Αθήνα και στην Κομοτηνή. Του μπαρμπα-Νίκου στον Πειραιά και στο Ναύπλιον. Του μπαρμπα-Πάνου στην Κόρινθο και στο Κρανίδι, ο Πάνος. Το ίδιο για το επώνυμο Χατζίκος. Η προοπτική να υπάρχει το επώνυμο στα Δίδυμα εξαρτάται από ένα πρόσωπο τον Αναστάσιο Δημητρίου Χατζίκο. Αν τα δύο αυτά παλληκάρια βρούν την τύχη τους εκτός Διδύμου, το επώνυμο φεύγει από τα Δίδυμα. Και σε ‘κίνδυνο’ είναι και άλλα πολύ γνωστά Διδυμιώτικα επώνυμα.
(**) Από τις ίδιες πηγές έχω ένα άλλο κατάλογο με δεκάδες Διδυμιώτες που μετανάστευσαν στην Αμερική στις αρχές του περασμένου αιώνα και δεν γύρισαν, έμεινα εκεί. Λίγοι είναι αυτοί που ‘έφυγαν’  χωρίς να αφήσουν πίσω τους οικογένεια. Αυτό σημαίνει ότι τα Δίδυμα, και τα άλλα χωριά φυσικά, έχουν διασπορά, εκεί. Πρόσφατα πληροφορήθηκα το εξής: Πριν χρόνια, κάποιο πολεμικό πλοίο του Αμερικανικού Ναυτικού (υποβρύχιο;) έπιασε στην Ερμιόνη. Ένα μέλος του πληρώματος ζήτησε και πήγε στα Δίδυμα, να βρει συγγενείς του. Ηταν από την οικογένεια του Ασπασιάδη Αντωνόπουλου, παλιού Δημάρχου του Δήμου Διδύμων.
Κάποια στιγμή έμαθα για το Facebook. Δημιούργησα προσωπική σελίδα αλλά γρήγορα κατάλαβα ότι δεν είναι για την … ηλικία μου! Οι φίλοι μου ελάχιστα έως καθόλου ασχολούνται με αυτό. Και τα παράτησα.
Διεπίστωσα όμως ότι είναι τρομερό εργαλείο παγκόσμιας δικτύωσης. Και σκέφθηκα να το χρησιμοποιήσω για να εντοπίσω τους Διδυμιώτες της Διασποράς. Δημιούργησα ένα λογαριασμό με όνομα ‘Διδυμιώτες της Διασποράς’ και περίμενα.
Αιτήματα για φιλία δέχτηκα πολλά. Γρήγορα διεπίστωσα όμως ότι οι ηλικίες που μου ζητούσαν φιλία ήταν γύρο στα 20. Και ότι ήδη είχαν δικτυωθεί και δεν χρειάζονταν εμένα και τις φαεινές ιδέες μου για να γνωριστούν!
Εγώ όμως ενδιαφέρομαι να εντοπίσω τους γονείς ή τους παππούδες των παιδιών αυτών! Και είχα την επόμενη φαεινή ιδέα να προσπαθήσω να το κάνω μέσω των παιδιών αυτών. Το ξεκίνησα ρωτώντας ποιανού παιδιά ή εγγόνια είναι. Ελάχιστα κατάφερα.
Με δεδομένο το ενδιαφέρον των παιδιών για αυτό το θέμα είναι σίγουρο ότι εγώ δεν κάνω κάτι καλά. Η δεν χειρίζομαι καλά τον λογαριασμό, δεν ξέρω καλά τις δυνατότητες, ή δεν προσεγγίζω σωστά τα παιδιά αυτά.
Και επ’ αυτού πάσα προσφορά δεκτή. Αν δηλαδή κάποιος συγχωριανός έχει κάποια ιδέα και την διάθεση να βοηθήσει ας επικοινωνήσει μαζί μου. Μπορώ να του δώσω ακόμη και την διαχείριση του λογαριασμού.
Το ζητούμενο είναι να γίνει και όχι από ποιόν!
Γιατί τα έγραψα όλα αυτά; Γιατί πιστεύω ότι τα πρόγραμμα που ανέφερα πρέπει, εκτός από την καταγραφή των προσώπων, πρέπει να δίνει και δυνατότητες επικοινωνίας και γιατί όχι και ενημέρωσης.
Βέβαια το περιεχόμενο της επικοινωνίας αυτής και της ενημέρωσης είναι άλλο μεγάλο και σοβαρό θέμα, όχι όμως της παρούσης.

1 σχόλιο: